REVIEW

Nu of Nooit Sittard:

Gitaargeweld en een vreemde eend..

12 januari 2015
Tom Janssen.
René Bradwolff.(Foto's)

Poppodium Volt in Sittard was vorige week zaterdag het decor van de afsluitende voorronde van bandcontest Nu of Nooit, waarvan we nu weten dat Black Velcro, NBRASKA, Anaesthetics, Jick Munro & The Amazing Laserbeams en Seymour Sachs in de finale zullen staan. Laatstgenoemde band wist zich in ‘thuishonk’ Volt verrassend te plaatsen voor die eindstrijd, te midden van stevig gitaargeweld, garage-met-scratcher, emorock en elektronische pop. Een verslag.
COTS
................

Het leukste verhaal van alle deelnemers aan Nu of Nooit 2015 kleeft aan de volgende band die het podium in Volt bestijgt: Cowboys of the Sky. In 1999 werden de inmiddels op middelbare leeftijd zijnde heren al eens tweede. Nu is de band bezig aan een reïncarnatie van zichzelf, die binnenkort zelfs een album zal opleveren. De Cowboys brengen garage en rock ‘n roll, aangevuld met beats en samples van een dj. Die combinatie werkt soms en soms niet. Curieus en bijzonder is het in ieder geval. De set van de band rockt lekker weg met frontman Carlo Habets die duidelijk de interactie zoekt met de zaal, waar zich her en der nog wat ‘oude’ fans bevinden die de glorietijd uit de jaren negentig nog hebben meegemaakt. De nummers van Cowboys of the Sky hebben soms wat weg van die van Triggerfinger, een beeld dat ook door het uiterlijk van de band (strak in het pak) wordt opgeroepen. Heel origineel of relevant is het allemaal niet, maar het wordt overtuigend en met veel gevoel voor entertainment gebracht. Een leuke set van een sympathieke band, die ook zonder Nu of Nooit als opstapje, menige zaal of festival in Limburg de komende jaren zou moeten kunnen amuseren.

................

Read more

Vijfde voorronde Nu of Nooit 2015

Throat of Autumn, Seymour Sachs, SonA, One Wonders, Cowboys of the Sky

12 januari 2015
Roger Smeets
Marcel Degens(Foto's)
COTS
Het gaat snel in Volt. Er is een strak tijdschema en het podium wordt snel omgebouwd voor de tweede deelnemer van de avond, Cowboys of the Sky. Blues punk met een scratch-dj. Een aparte combinatie die je niet vaak tegenkomt. Maar het werkt wel!
COTS
Strak in het pak bestormen ze het podium. Het plezier spat ervan af. Lekkere muziek klinkt door Volt, het geheel zit erg goed in elkaar. Strakke gitaar riffs, heerlijk vettige baslijnen en een dj die het met scratchen ondersteunt. Tel daarbij de mooie podium presentatie op en je hebt een goede band en een goed optreden. Jonge honden verpakt in wat oudere lichamen.
COTS
Een band waar we nog veel plezier aan gaan beleven in de toekomst. De prijs voor het beste nummer van de avond met "Kickstart" is voor hun. Maar dat had net zo goed een ander nummer kunnen zijn, ik denk dat de cowbell wat dat betreft de onderscheidende factor was.
COTS

................

Read more

New Model Army en Cowboys Of The Sky

Fans in de Nieuwe Nor genieten met volle teugen

6 oktober 2014
Roger Smeets
Joep Deumes(Foto's)

Donderdag twee oktober speelde New Model Army in Heerlen. In het voorprogramma stond het Zuid-Limburgse Cowboys of the Sky. Een mooie nazomeravond in Heerlen. Het optreden is ruim van tevoren uitverkocht. De band uit Bradford (UK) bestaat al bijna vijfendertig jaar en heeft in die periode een trouwe fanbase opgebouwd.

Het voorprogramma wordt verzorgd door Cowboys of the Sky. Na een rustperiode van tien jaar zijn de mannen uit Heerlen en omgeving weer begonnen met muziek maken. Combineer een gitaar, bas en drums met een scratchende dj en je hebt een stel cowboys. De combinatie blijkt een goede! Strakke gitaarpartijen, vette en groovy baspartijen, strakke drums. Daar doorheen het sausje van de dj. Het vult elkaar alleen maar aan. Stevige, punkachtige blues rolt over de zaal heen.

De zaal staat vol met NMA-fans die wachten op het optreden van hun favoriete band. Geen eenvoudige opgave om dan het publiek op te warmen. Het lukt de Cowboys echter om de zaal mee te krijgen met hun aparte muziekstijl. Na tien nummers volgt een mooi applaus voor de mannen. Mooie, strakke show met vooral goede muziek. Hun nieuwe album komt binnenkort uit. Nu al een aanrader, gezien hun prestatie in de Nieuwe Nor.
................

Read more

Cowboys of the Sky
It's trashy swamp blues, it's punky rock'n roll. Het zijn de Cowboys of the Sky. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan; na een pauze van bijna 10 jaar stonden de Cowboys of The Sky in 2012 ineens weer op het podium, niet toevallig óns podium, voor een reünie-optreden. De Zuid-Limburgse band die eind jaren 90 het hele land liet smullen van een bijzondere mix van scratches, trashblues, stonerrock, gitaarrifs en punky ritmes afgewisseld met groovy beats bleek nog nét zo enerverend als tien jaar eerder en wilde méér. Zoals een nieuw publiek laten horen dat hun punky rock'n roll er nog steeds toe doet. Dus werkt de band aan een waardige opvolger van “Headhammers”, waarop oude maar ook nieuwe invloeden voor een nieuwe balans zorgen. De nieuwe cd wordt in 2015 verwacht.

Kees van de Berg.

Read more